فعالیتهای فرهنگی در اوج قدرتنمایی کرونا | از ساخت ۳ مستند تلویزیونی تا تولید ۲۰۰ پادکست رادیویی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ اکنون بیش از هزار و ۲۶۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با محور دانشجویان فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.
کانونهای دانشجویی یکی از قالبهای مهم و اثرگذار فعالیتهای دانشجویی بوده که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامههای دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است و هرقدر زمینههای فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانونها بیشتر دیده شود، طبیعتاً میتواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.
بیشتر بخوانید:
مسیر همکاری کانونهای دانشجویی با سازمانهای دولتی و غیردولتی هموار شود
تقویت کانونهای دانشجویی با ایجاد ارتباط متقابل بین رشتهها
شکلگیری کار تیمی در کانونهای دانشجویی
هزار و ۲۶۰ کانون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند
فعالسازی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی یکی از چند برنامه اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است، کانونهایی که با کار تیمی دانشجویان علاقهمند در حوزههای مختلف فعال هستند و حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه را فعال و پویا نگهداشتهاند و بخشهایی از جامعه نیز از خدمات آنها بهرهمند میشوند.
خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارشها و گفتوگوهایی با دبیران کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیتها و مأموریتهای این کانونها را در قالب پرونده خبری «کانونهای دانشجومحور» بررسی میکند.
سجاد باغشیخی دانشجو و دبیر کانون مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است و بهتازگی مقام نخست بخش دبیران و کانونهای برتر فرهنگی دانشجویی جشنواره سراسری رشد دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کرده است.
در ادامه، گفتوگوی خبرنگار آنا با سجاد باغشیخی دانشجو و دبیر کانون مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را پیمیگیریم.
آنا: کانون فرهنگی اجتماعی مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را معرفی کنید.
باغشیخی: کانون مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی ۱۳۹۶/۱۲۱/۱۲ با مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تشکیل و فعالیتهای فرهنگی و هنری در قالب(مستندسازی و فیلمسازی، محتواسازی در فضای مجازی، تولیدات رادیویی، مشارکت در برگزاری مراسم ملی و مذهبی، دورههای آموزشی هنری اعم از مستندسازی، گویندگی و بازیگری) انجام میدهد.
ساخت نخستین یادمان شهدای مدافع حرم در کشور در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و مشارکت در همکاری تولید با ارکان دولتی مانند بنیاد شهید در راستای تولید پادکست و محتوای شهدایی از افتخارات کانون مستندسازی شهید آوینی است.کانون فرهنگی مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اهداف مورد نظر به عضوگیری از اسفند ۹۶ اقدام و با جذب حداکثری ۶۵ عضو بهصورت فعال و نیمه فعال فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از سه سال تلاش پیاپی و مستمر توانست در نخستین جشنواره رشد دانشگاه آزاد اسلامی ویژه کانونهای فرهنگی مقام نخست کشور را کسب کند که افتخاری بزرگ برای کانون است.
تولید پادکست از راه دور و برگزاری ۲ اختتامیه رادیویی
آنا: تولیدات، دستاوردها و افتخارات کانون مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی را تشریح کنید.
باغشیخی: امسال فیلم کوتاه «رخ مهتاب» محصول کانون مستندسازی شهید آوینی در جشنواره بینالمللی آسمان نامزد بهترین فیلم کوتاه در بخش پایانی جشنواره شد. ساخت دو مستند «روایت فتح کرونا» و مستند «حاج ایمان» که هر کدام بیش از پنج بار از چند شبکه ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. تولید بیش از ۲۰۰ قطعه پادکست رادیویی بهصورت کاملاً دانشجویی، مجری نخستین جشنواره فیلم کوتاه موبایلی دانشگاه آزاد اسلامی یادواره شهید آوینی، ساخت نخستین یادمان شهدای مدافع حرم در کشور در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، مشارکت در همکاری تولید با ارکان دولتی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای تولید پادکست و محتوای شهدایی از افتخارات این کانون است.
یکی از بزرگترین دستاوردهای کانون مستندسازی شهید آوینی آن هم در اوج قدرتنمایی کرونا که با تعطیلی دانشگاهها، حضور نداشتن دانشجو و کاهش چشمگیر فعالیت فرهنگی در بدنه دانشگاه مواجه بودیم، تولیدات پادکست از راه دور، ساخت سه مستند تلویزیونی، برگزاری دو اختتامیه رادیویی و مراسمی مانند روز بزرگداشت شهدا و ایام ماه محرم، برگزاری دورههای آموزشی پادکست و فن بیان بود که از حرکت فرهنگی عقب نمانده و توانستیم به رسالت خود ادامه دهیم.
به خود میبالیم که فعالیتهای دانشجویی و خالصانه مورد نظر قرار گرفت و انتخابات، مصوبات شورای فرهنگی، اساسنامه، استاد مشاور همراه و کسب افتخارات در جشنوارهها و برنامههای فرهنگی به ثمر رسید و کانون مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بهعنوان کانون برگزیده کشوری در مقام نخست در نخستین جشنواره رشد دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد.
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی بهعنوان هستههای فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم و فرهنگ دارند؟
چنانچه سازمان مرکزی دانشگاه در برنامه راهبردی با هماهنگی واحدهای دانشگاهی دایره اختیارات کانونها را بیشتر کرده و آنان را در جلسات فرهنگی، علمی و رویشی با مسئولان شرکت دهند تا از نظر آنان استفاده کنند، این کار موجب همبستگی و همافزایی بیشتر میشود.باغشیخی: کانونهای دانشجویی بهعنوان هستههای فعال تخصصی در دانشگاه با توجه به فعالیتهای که انجام میدهند، میتوانند در حیطه فعالیت خود با توجه به تسلط و خودکفایی که به آن حوزه دارند، موجب رشد و ارتقای توانمندیهای دانشجویان شوند. بهعنوان نمونه کانون مستندسازی شهید آوینی با وجود دانش در حوزه مستندسازی، فیلمسازی و تولیدات محتوایی و رادیویی در توسعه این علوم بین دانشجویان علاقهمند نقش بسزایی داشته و با ایجاد بستر ایمن و دادن فضا برای فعالیت و دیدهشدن کمک خوبی در رشد و ارتقای آنان داشته است.
آنا: جایگاه و وظایف کانونهای فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
باغشیخی: آنگونه که باید به کانونها توجه نشده یا ظرفیت موجود در کانون دیده نمیشود بهعنوان نمونه کانونهایی در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی هستند که توانایی برگزاری مراسم بزرگ کشوری را دارند و یا کانونهای هنری که توانایی ساخت و خلق برنامهها و محتواسازیهای بسیار عالی را با توجه به شاخصهای رسانه ملی تولید و نشر کنند؛ اگر این همافزایی صورت پذیرد و فضا و قدرت مانور بیشتری در اختیار کانونها قرار گیرد، قطعاً شاهد رشد بیشتری در کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان خواهیم بود.
اختیارات کانونهای فرهنگی دانشجویی محدود است
آنا: کانون های فرهنگی اجتماعی چگونه تقویت می شوند تا در پیشبرد اهداف علمی فرهنگی دانشگاه و جامعه موفق باشند؟
باغشیخی: کانونهای دانشجویی در دانشگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی نقش بسیار اساسی و مهمی دارند؛ چراکه انجام مأموریت فرهنگی و اجرای برنامههای متنوع با شناخت از نیازها و اخلاقیات روز جوانان دانشجو توسط همنوعان آنان که در کانونها در حال فعالیت هستند، میتواند روحبخشی اجتماعی و فرهنگی را در دانشگاه برای دیگر دانشجویان فراهم کنند.
اختیارات کانونهای فرهنگی دانشجویی در مقایسه با تشکیلات بسیار محدودتر است؛ اگر چنانچه سازمان مرکزی در برنامه راهبردی با هماهنگی واحدهای دانشگاهی دایره اختیارات کانونها را بیشتر کرده و آنان را در جلسات فرهنگی، علمی و رویشی با مسئولان شرکت دهند تا از نظرات آنان استفاده کنند، این کار موجب همبستگی و همافزایی بیشتر میشود.
آنا: پیشنهادهای شما برای بهتر برگزارشدن جشنواره سراسری رشد برای دومین بار در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
باغشیخی: استفاده از نظر و پیشنهاد دانشجویان برتر (در همه رشتههایی که در نخستین جشنواره رشد مقام کسب کردهاند) در جریانات دومین جشنواره رشد، تمرکز بیشتر کارشناسان فرهنگی و ایجاد روحیه و وظیفه در جمعآوری آثار دانشجویان، تشویق دانشجویان برای مشارکت در جشنواره و ایجاد روحیه برای فعالیت فرهنگی آنان در واحدهای دانشگاهی، دادن امتیازات و بهای بیشتر بهمنظور تشویق دانشجویان، دقت و تسریع در برگزاری جشنواره و بخشهای اعلامی آن بهصورت انتخاب یک تیم گروه متمرکز در دبیرخانه جشنواره ازجمله پیشنهادها برای برگزاری جشنواره رشد در دومین مرحله است.
آنا: و کلام آخر...
باغشیخی: از تلاش فرزاد جهانبین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که انصافاً مدیری جهادی و همراه پرانگیزه گامبهگام در کنار ما بود و از استادانی مانند رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران؛ سیدعلی ابطحی، بابک نگاهداری، میرمسعود فاطمی، سید محمدحسین رسولی و رحیم طیاریه که بهحق به روند فعالیت کانون مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی کمک فراوانی کردند، تشکر و قدردانی میکنم.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/